چرا انرژی‌های تجدیدپذیر مفید هستند؟

کشورهایی که در منطقه کمربند میانه زمین قرار گرفته است، مانند کشورهای خاورمیانه و ایران، بسیار در معرض تابش خورشید هستند و شرایط مناسبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند، اما در صورتی که این مناطق به‌خوبی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکنند، در نهایت مجبور به مصرف انرژی‌های فسیلی می‌شوند که سرانجام آن، آلودگی هوا و مضرات دیگری خواهد بود. در واقع استفاده از انرژی‌های فسیلی، بهای بسیاری دارد و با توجه به اینکه ایران در موقعیت مناسبی قرار گرفته، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مفید است.

با این حال یکی از معضلات انرژی تجدیدپذیر، راندمان آن‌ها است که مقداری پایین بوده و ضعف دیگر آن‌ها بازیافت پنل‌ها است. در واقع زمانی که عمر مفید پنل‌های خورشیدی به دلیل سیلیکونی بودنِ جنس آن‌ها به اتمام می‌رسد، بازیافت آن‌ها سخت است و به مشکل می‌خورد. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر محیطی، اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و نقش بزرگی در ایجاد یک آینده پایدار و بهتر برای جوامع جهانی ایفا می‌کند. توسعه فناوری‌های مرتبط با این منابع استفاده از آن‌ها باید در اولویت‌های سیاست‌گذاران و جوامع قرار گیرد.

انرژی‌های تجدیدپذیر از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟

انرژی تجدیدپذیر، انواع بسیاری دارد که از جمله آن‌ها زمین گرمایی، خورشیدی و امواج دریا است. به‌طور کلی هر انرژی که در طبیعت موجود است و بتوان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، به عنوان انرژی تجدیدپذیر شناخته می‌شود که مهم‌ترین آن زمین‌گرمایی، باد و امواج دریا است.

سهم انرژی تجدیدپذیر در آینده

طبق آمارهای به ثبت رسیده طی ۳۰ سال گذشته احتیاجات انرژی جهان به مقدار فراوانی افزایش داشته است. در سال ۱۹۶۰ مصرف انرژی جهان معادل ۳ بوده است. در سال ۱۹۹۰ این رقم به ۸ بالغ شد که دارای رشد متوسط سالانه ۳.۳ درصد است و در مجموع ۱۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در حال حاضر مصرف انرژی جهان ۱۰ بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ به ۱۲ و ۱۴ Gtoe/ Year افزایش پیدا کند. این ارقام نشان می‌دهند که میزان مصرف انرژی جهان در قرن آینده بالا است و به‌تبع این سوال مهم مطرح است که آیا منابع انرژی فسیلی در قرن‌های آینده پاسخگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، توسعه و تکامل خواهد بود؟

بنابراین استفاده از منابع جدید انرژی به‌جای منابع فسیلی الزامی است. سیستم‌های جدید انرژی در آینده باید متکی به تغییرات ساختاری و بنیادی باشد که در آن منابع انرژی بدون دی‌اکسید کربن نظیر انرژی خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و مواد آلی خنثی مانند انرژی بیومس مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون تردید انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به‌سادگی فناوریشان در مقابل فناوری انرژی هسته‌ای از یک‌طرف و به دلیل ایجاد نشدن مشکلاتی نظیر زباله‌های اتمی از طرف دیگر، نقش مهمی در سیستم‌های جدید انرژی در جهان ایفا می‌کنند.