رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به همکاری این پژوهشگاه با دانشگاه‌هایی در سراسر کشور، گفت: مسائل اقتصادی و حقوقی صنعت آب و برق از طریق دانشگاه‌ها قابل حل است.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، “مجید عمیدپور” در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشگاه نیرو و دانشگاه محقق اردبیلی که با محوریت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین در صنعت برق و انرژی کشور با “اسماعیل چمنی” رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به امضا رسید، با اشاره به ضرورت حل ریشه‌ای چالش‌های صنعت آب و انرژی کشور از طریق حوزه دانش‌بنیان افزود: ما به دنبال ایجاد پلتفرمی در وزارت نیرو هستیم که شامل یک زیست‌بوم در حوزه آب، برق و انرژی است. دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و فناوری، از المان‌‌های موثر برای دانش‌بنیان کردن این موضوعات هستند.


رییس پژوهشگاه نیرو ادامه داد: در همین رابطه بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه آب، برق و انرژی کشور را شناسایی کردیم و علاقه‌مندیم این شرکت‌ها را حمایت کنیم.


وی با اشاره به همکاری پژوهشگاه نیرو با دانشگاه‌هایی در سراسر کشور گفت: در حوزه اقتصاد و مسائل حقوقی آب و برق هم علاقه‌مندیم با دانشگاه‌ها همکاری کنیم؛ چرا که اعتقاد داریم این مسائل ار طریق دانشگاه‌ها قابل حل است.


عمیدپور گفت: به دنبال زیست‌بومی هستیم که کارکرد دانشگاه‌ها را به صورت مختلف فعال و به عنوان پیشران مورد استفاده قرار دهد.


وی افزود: در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان هم وظیفه ما خلق موضوعاتی است که صنعت آب و برق به آن نیاز دارد که آمادگی داریم با حمایت از این شرکت‌ها میزان ریسک‌پذیری آنها را کاهش دهیم.
عمیدپور گفت: ما در زمان حاضر در صنعت برق دچار ناترازی هستیم که این صنعت هم در تابستان و هم زمستان با مشکلاتی مواجه است. ما از هر فعالیتی که در حوزه مدیریت مصرف بتواند به ما کمک کند، استقبال می‌کنیم.


وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش تقاضای صنعت را پاسخگو بودیم، افزود: عزم جدی داریم که در کنار بخش خانگی، تقاضای بخش صنعت را نیز در تامین انرژی برق پاسخگو باشیم.
عمیدپور با بیان این‌که مدیریت مصرف از اولویت‌های ماست، افزود: در یک سال اخیر در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌هایی طراحی شده که در دوره جدید به نتیجه می‌رسد. ۵ میلیارد دلار در حوزه انرژی خورشیدی مصوبه از شورای اقتصاد دریافت کردیم که امیدواریم ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات در فاز اول به تولید کشور افزوده شود.


رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به ظرفیت احداث یک هزار و صد مگاواتی نیروگاهی خورشیدی در کشور گفت: تا دو سال آینده این میزان به چهار هزار مگاوات می‌رسد. مصوبه سه هزار مگاواتی هم در حوزه بادی به تازگی از شورای اقتصاد گرفتیم‌. هدفگذاری وزارت نیرو تامین ۱۰ هزار مگاواتی در برنامه هفتم است که با توجه به مصوبات شورای اقتصاد قطعا در طول چند سال آینده محقق می‌شود.
عمیدپور همچنین با اشاره به طرح روستای سبز اظهار داشت: از ابتدای انقلاب به دنبال رساندن آب، برق و گاز به روستاها بودیم که به دنبال معکوس کردن این روند هستیم. روستاهای کشور می‌توانند مولد انرژی باشند و به صورت معکوس به شبکه انرژی بفرستند. حاضریم با ۲۰ برابر قیمتی که برق در اختیار مردم قرار می‌گیرد در صورتی که زیر الگوی مصرف، مصرف کنند از آنها خریداری کنیم.